INSTRUKCJA
DYSTRYBUCJI PRODUKTÓW UBEZPIECZENIOWYCH
§1
1. Niniejsza instrukcja określa dla Monda sp. z o.o. i jej Pośredników czynności podejmowane w celu realizacji obowiązków wynikających z ustawy o dystrybucji ubezpieczeń z dnia 15 grudnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 2486 z późn. zm.).
2. Pojęciom stosowanym na potrzeby niniejszej instrukcji nadaje się następujące znaczenie:
§2
1. Przy pierwszej czynności należącej do zakresu działalności agencyjnej OFWCA udostępnia Klientowi:
a. pełnomocnictwo agenta,
b. upoważnienie OFWCA do działania w imieniu agenta.
2. Przed zawarciem umowy ubezpieczenia OFWCA:
a. przekazuje Klientowi na trwałym nośniku (w formie papierowej, elektronicznej lub dokumentowej) Dokument zawierający informacje o agencie, udostępniony przez Monda sp. z o.o. , w imieniu którego OFWCA wykonuje czynności agencyjne,
b. wykonuje APK ogólne, poprzedzające propozycję konkretnego rodzaju produktu Klientowi,
c. ustala z klientem pozostałe potrzeby i wymagania związane z poszukiwaną przez Klienta ochroną ubezpieczeniową,
d. drukuje oświadczenie Klienta dotyczące przeprowadzonego APK,
e. przekazuje Klientowi klauzulę informacyjną dotyczącą przetwarzania danych przez właściwy podmiot na potrzeby APK,
f. może wystąpić o dobrowolną zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Monda sp. z o.o. na gruncie RODO, realizując jednocześnie obowiązki informacyjne wynikające z art. 13 RODO (informacje podawane przez administratora danych osobie, której dane dotyczą),
g. wykonuje APK produktowe z wykorzystaniem narzędzi informatycznych dostępnych w zależności od produktu w systemie Monda sp. z o.o. lub bezpośrednio w systemie danego ubezpieczyciela, w celu ustalenia warunków oferty przed zaproponowaniem zawarcia umowy na konkretnych warunkach,
h. przy wykonywaniu APK produktowego stosuje procedury i inne regulacje towarzystwa ubezpieczeniowego, którego ofertę prezentuje Klientowi,
i. przy wykonywaniu APK produktowego OFWCA uwzględnia informacje dotyczące zakresu ochrony w danym produkcie oraz ograniczenia i wyłączenia z tego zakresu,
j. na etapie pobierania danych Klienta realizuje w imieniu towarzystwa ubezpieczeniowego, twórcy prezentowanego produktu, obowiązki informacyjne wynikające z art. 13 RODO,
k. przedstawia Klientowi ofertę produktu ubezpieczeniowego, zgodnego z wynikiem przeprowadzonej APK,
l. przekazuje Klientowi na trwałym nośniku (w formie papierowej, elektronicznej lub dokumentowej):
m. w zależności od procedur sprzedażowych i rozwiązań systemowych danego towarzystwa ubezpieczeniowego w przypadku potwierdzenia przez Klienta chęci zawarcia umowy ubezpieczenia na przedstawionych warunkach – przygotowuje wniosek o zawarcie umowy ubezpieczenia lub dokument polisy ubezpieczeniowej i uzyskuje niezbędne podpisy Klienta (zgodnie z wymogami towarzystwa ubezpieczeniowego, którego produkt jest prezentowany).
3. Każdy Pośrednik Monda sp. z o.o. przechowuje oświadczenia dot. APK w postaci papierowej we własnym zakresie. Oświadczenia w oryginale będą przekazywane do Monda sp. z o.o. wyłącznie w przypadku wystąpienia takiej konieczności w ramach:
a. rozpatrywania reklamacji przez Monda sp. z o.o.,
b. rozpatrywania reklamacji przez towarzystwa ubezpieczeniowe,
c. postępowania sądowego lub administracyjnego,
d. kontroli prowadzonej przez uprawniony organ nadzoru (w szczególności KNF, UOKiK lub UODO),
e. innych sytuacji, w których niezbędne będzie uzyskanie ww. dokumentacji.
4. Wszelkie opisane wyżej czynności mogą być dokonywane bezpośrednio przez system, informatyczny Monda sp. z o.o. udostępniony w ramach portalu sprawdzonapolisa.pl.
§3
1. Wszystkie OFWCA wykonujące czynności w zakresie proponowania zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiadają za należytą analizę wymagań i potrzeb osoby poszukującej ochrony ubezpieczeniowej, realizację obowiązków informacyjnych oraz za zaproponowanie nabycia produktu odpowiedniego do zidentyfikowanych wymagań i potrzeb Klienta.
2. Zarząd Monda sp. z o.o., wyznaczony Inspektor Ochrony Danych Osobowych lub inna osoba wyznaczona przez zarząd może przeprowadzić kontrolę poprawności stosowania procedur sprzedażowych.
3. Wszelkie nieprawidłowości związane z nieprzestrzeganiem niniejszej procedury należy niezwłocznie przekazać na adres [email protected]
§4
Każdy pracownik, współpracownik, OFWCA oraz Pośrednik Monda sp. z o.o., czy inna osoba wykonująca czynności na rzecz Monda sp. z o.o. ma możliwość zgłoszenia informacji dotyczących naruszeń przepisów prawa z zakresu dystrybucji produktów ubezpieczeniowych lub niniejszej procedury osobiście, pisemnie na adres Monda Sp. z o.o., ul. Gen. S. Karpińskiego 8/4, 81-173 Gdynia lub mailowo na adres [email protected]. Każde zgłoszenie będzie traktowane jako poufne i może być zgłaszane anonimowo. W przypadku zgłoszenia niebędącego anonimowym tożsamość osoby dokonującej zgłoszenia jest chroniona przed dostępem osób nieuprawnionych.