Wyjazd do Holandii? Przygotuj się do podróży!

Holandia zmieniła nazwę na Niderlandy, która oznacza “niskie państwo”. Nazwę państwa można wyjaśnia fakt, że większość ich terytorium leży poniżej poziomu morza.  Przede wszystkim kojarzy się z ikonicznymi wiatrakami, tulipanami i rowerami, a to nie wszystko! Można zobaczyć tam doskonałą architekturę, piękne i wygodne miasta, wybitną sztukę w ogromnych muzeach, a również rozmaite rozwiązania ułatwiające życie, które zdecydowanie wybiegają w przyszłość.

Holandia - informacje podstawowe:

Stolica: Amsterdam
Waluta: Euro
Powierzchnia: 41 526 km²
Liczba ludności: 17 303 291
Język urzędowy: niderlandzki
Przestępczość: trzeci stopień zagrożenia terrorystycznego (w pięciostopniowej skali).

Holandia - zasady dotyczące koronawirusa:

Planując podróż do Holandii koniecznie weź pod uwagę aktualne obostrzenia, aby uniknąć niepożądanych sytuacji na miejscu. Bieżące komunikaty i wytyczne możesz sprawdzić na stronie: https://www.gov.pl/web/dyplomacja/holandia

Informacje dla kierowców

Na terenie Holandii wszystkie drogi są bezpłatne. Z kolei większość parkingów wymaga opłacenia miejsca postojowego. Tylko parkingi oznaczone symbolem „P+R” – czyli Park and Ride nie wymagają uiszczenia odpowiednich opłat za parkowanie.

Dozwolone prędkości:

  • w mieście: 50 km/h,
  • na autostradach: 100 km/h w godzinach 6:00-19:00; 120 lub 130 km/hw godzinach 19:00-06:00. Jeżeli otwarty jest dodatkowy pas ruchu w godzinach szczytu (spitsstrook), maksymalna prędkość wynosi 80 lub 100 km/h.

Często można spotkać się z kontrola prędkości. W Holandii funkcjonuje bardzo rozbudowany system fotoradarów. W przypadku, gdy przekroczysz dozwoloną prędkość o ponad 50 km/h, twój samochód może zostać skonfiskowany. Jeśli nie masz zameldowania w Holandii możesz zostać zobowiązany do zapłacenia mandatu zaraz po jego wymierzeniu. 

Dopuszczalny stężenie alkoholu we krwi kierowcy wynosi 0,5 promila, a w przypadku początkujących kierowców, ze stażem krótszym niż 5 lat limit ten wynosi 0,2 promila. Zapinanie pasów bezpieczeństwa jest obowiązkowe. Obowiązek jazdy z włączonymi światłami mijania jest wyłącznie w nocy. W ciągu dnia jest to konieczne tylko w przypadku złych warunków pogodowych. 

Pomoc w nagłych wypadkach

Jeśli znajdziesz się w poważnej lub zagrażającej życiu sytuacji lub potrzebujesz karetki pogotowia, wybierz numer 112. Połączenia są bezpłatne. Usługi karetek pogotowia nie są bezpłatne, dlatego najlepiej wezwać karetkę tylko wtedy, gdy pacjent nie jest stanie, zostać przetransportowany samochodem, taksówką, autobusem lub tramwajem.

Inne ważne numery telefonów do zanotowania:

112 - policja, pogotowie ratunkowe, pożar

0900 8844 - policja narodowa w sytuacjach kryzysowych

0900 0111 - ratownictwo morskie / przybrzeżna

020 694 8709 - aby znaleźć aptekę państwową w Amsterdamie: lista aptek 24-godzinnych jest również wyświetlana w oknach aptecznych oraz w bezpłatnych lokalnych gazetach pod "medische diensten" (pomoc medyczna)

035 6928222 - centralna służba lekarska (Centrale Doktersdienst) w celu uzyskania pilnej porady lekarskiej (otwarte wieczory, weekendy i święta)

Przydatne holenderskie wyrażenia w sytuacjach awaryjnych:

Zadzwoń po pogotowie ratunkowe - Belge ambulance

Zadzwoń na policję - Roep / bel de politie

Zadzwoń do straży pożarnej - Roep / bel de brandweer

Zadzwoń do lekarza - Haal een dokter

Jestem chory - Ik ben ziek

 

Usługi zdrowotne i koszty

Refundacją objęty jest wyłącznie krajowy transport medyczny pacjenta – w tym lotniczy, wodny i górski - do świadczeniodawcy działającego na terenie Holandii. Pacjent nie ponosi z tego tytułu kosztów współpłacenia.

Ponadto istnieje możliwość refundacji transportu pacjenta samochodem prywatnym, taksówką lub środkami transportu publicznego w następujących przypadkach:

  • transport pacjenta na dializy nerek;
  • transport pacjenta na chemioterapię lub radioterapię;
  • transport osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim, w celu uzyskania świadczeń zdrowotnych;
  • transport osoby niewidomej lub słabowidzącej, która nie jest w stanie się przemieszczać bez opiekuna, w celu uzyskania świadczeń zdrowotnych.

Pacjent należący do którejś z ww. grup osób powinien złożyć do CAK pisemny wniosek o refundację kosztów transportu medycznego. Do przedmiotowego wniosku powinien dołączyć zaświadczenie lekarskie, które będzie potwierdzało jego przynależność do jednej z tych grup. Następnie CAK udzieli pacjentowi odpowiedzi, czy będzie możliwe pokrycie jego kosztów transportu, lecz najpierw pacjent powinien opłacić z tego tytułu koszt współpłacenia, który wynosi 97,00 EUR rocznie.

Świadczenia zdrowotne

Jeśli potrzebujesz pomocy medycznej, zabierz ze sobą EKUZ, dowód osobisty lub paszport i udaj się do najbliższego lekarza (Huisarts), stomatologa (Tandarts), ośrodka zdrowia, szpitala, które działają w ramach systemu ubezpieczeń zdrowotnych. Leczenie w Holandii, także szpitalne, jest bezpłatne.

Koszty wizyty u lekarza pierwszego kontaktu lub u lekarza specjalisty są pokrywane przez CAK. Leczenie stomatologiczne dla dorosłych jest płatne - poza opieką profilaktyczną.

Lekarze i dentyści

Jeśli nie jest to nagły przypadek, musisz umówić się na wizytę, zanim odwiedzisz lekarza rodzinnego (huisarts) lub dentystę (tandarts).
Jeśli korzystasz z karty EKUZ, sprawdź, czy lekarz rodzinny lub dentysta ma umowę z Zilveren Kruis przed umówieniem się na wizytę. Jeśli przeprowadzisz się do Holandii i jesteś ubezpieczony w holenderskim systemie opieki zdrowotnej, musisz najpierw zarejestrować się u lekarza pierwszego kontaktu lub dentysty, zanim umówisz się na wizytę.

Gabinety lekarskie można znaleźć za pośrednictwem infolinii Centrale Doktersdienst. Infolinia jest czynna w wieczory, weekendy i święta. Po prostu wybierz 035 6928222. Alternatywnie, przeszukaj kod pocztowy online dla lekarzy rodzinnych (huisarts) i dentystów (tandarts) na stronie internetowej Care map (informacje tylko w języku niderlandzkim).

Szpitale

Przed wizytą w szpitalu potrzebujesz skierowania od lekarza ogólnego. Zwrot kosztów opieki specjalistycznej nie nastąpi bez tego skierowania. Lekarze rodzinni mogą również wykonywać małe zabiegi chirurgiczne, usługi podstawowej opieki psychiatrycznej i konsultacje specjalistyczne, aby uniknąć niepotrzebnych wizyt w szpitalu.

Jednak w nagłych przypadkach pacjent może się zgłaszać bezpośrednio do szpitala, bez skierowania. Wówczas pacjent powinien w ciągu 48 godz. przekazać EKUZ (lub jej kopię) administracji szpitala i poprosić o niezwłoczne skontaktowanie się z holenderską instytucją łącznikową CAK.

CAK pokrywa koszty leczenia szpitalnego, chyba, że pacjent zdecyduje się na wyższy standard (pierwszą lub drugą klasę), wówczas będzie musiał ponieść część kosztów pobytu i leczenia w szpitalu.

Recepty

Recepty na leki objęte refundacją wystawia lekarz w ramach publicznego systemu ubezpieczenia zdrowotnego. Receptę można zrealizować w aptece. Termin ważności recept wynosi 1 rok. Leki na receptę są w pełni refundowane,  chyba że pacjent wykupuje droższy lek niż jego w pełni refundowany odpowiednik o tym samym działaniu. Wówczas pacjent pokrywa różnicę ich cen. Ponadto refundacji podlegają wyłącznie leki wydawane z przepisu lekarza (np. tabletki lub maści), których pacjent potrzebuje podczas pobytu w Holandii.

Transport międzynarodowy

Zgodnie z prawem pacjent ponosi wszystkie koszty transport do Polski. Jedynie w wyjątkowych sytuacjach możemy ubiegać się o zgodę dyrektora oddziału wojewódzkiego NFZ na pokrycie kosztów transportu do miejsca leczenia w kraju. Dokładne informacje na ten temat do sprawdzenia na: https://www.ekuz.nfz.gov.pl/transport-transgraniczny/transport-powrotny-w-celu-kontynuacji-leczenia-rozpoczetego-w-innym-panstwi.

Jak uzyskać zwrot poniesionych kosztów leczenia

O zwrot części poniesionych kosztów leczenia można ubiegać się jeszcze w trakcie pobytu w Holandii, zwracając się z wnioskiem do CAK.
Jeżeli chcemy dostać zwrot kosztów po powrocie na terytorium Polski należy zgłosić się z wnioskiem do wojewódzkiego oddziału NFZ. Wraz z wnioskiem należy przenieść wszystkie rachunki oraz dowody zapłaty.

Więcej informacji na terenie Holandii:

CAK

Prinses Beatrixlaan 7

NL 2595 AK Den Haag

The Netherlands

Tel. 088 711 4000

www.hetcak.nl

Oceń artykuł:
Autor artykułu
Michał Płomiński

aaa


TAG-i:

Powiązane artykuły